زمین و رابطه آن با جهان

در باره ترکیب جهان گفته می شود که کل جهان از عناصری یکسان تشکیل شده است و با وجود تغییرات محلی که معمولا به اسانی توضیح داده می شوند فراوانیهای نسبی عناصر مختلف اغلب همه جا مشابهند به ندرت عنصری که وجود ان در روی زمین شناخته نشده در جای دیگر کشف شده است.

                          

حیات در سیارات منظومه شمسی:

بر روی  ماه و عطارد به دلیل دارا بودن شرایط نامناسب امکان وجود حیات فراهم نمی باشد این دو فاقد اتمسفر هستند و دارای شرایط خشک و بیابانی می باشند.

 در سیاره زهره نیز به دلیل داشتن اتمسفر غلیظ و تاثیر اثرات گلخانه ای شدید سطح ان بسیار داغ و امکان وجود مایعات در ان غیر ممکن است و شرایط حیات را دارا نمی باشد.

 اما در مورد مریخ باید گفت که این سیاره دارای  شباهت های زیادی با زمین است.شباهتهای مریخ و زمین و امکان وجود آب در آن ، فرضیه حیات در مریخ را قوت بخشید.

مریخ ، سرد ، متروک و خشک است و جو آن نازک ،با بادهای قوی. جو مریخ شامل 95 درصد اکسید کربن ، 3 درصد نیتروژن و تنها 1 درصد اکسیژن می‌باشد. این شرایط برای هرگونه حیاتی نامناسب است.

با این همه علاقمندان حیات به مریخ بر این عقیده‌اند که حیات در این سیاره حدود 4 میلیارد سال پیش ظاهر شده است و متعاقب آن در 3.8 میلیارد سال پیش از بین رفته است. آنها معتقدند که در مریخ باید به دنبال هر نوع حیاتی باشیم: میکروفسیلها ، مواد سلولی ، ترکیبات آلی تغییر شکل یافته و مواد زیستی که از ترکیبات معدنی یا غیر آلی بارور شده‌اند

(سطح

اما در مورد یکی از قمرهای مشتری یعنی قمر اروپا  نیز گفته می شود که  امکان وجود حیات در انجا نیز امکان پذیر است.در قسمت بیشتر سطح این قمر یخ پیدا شده است که دانشمندان معتقد به وجود ابهای غنی از اکسیزن در زیر این صفحات یخی می باشند.دانشمندان معتقد به فراهم بودن  شرایط حیات در سطح ان

   

شهاب سنگها:

با مطالعه شهاب سنگها می توان به اطلا عات بیشتری در مورد جهان پیرامون دست پیدا کرد.میلیون ها شخانه با اندازه های مختلف از ریزترین ذرات تا ذرات با قطر زیاد به سطح زمین می رسند.هیچ شخانه ای که مشابه سنگ رسوبی و دگرگونی باشد یافت نشده است.به طرق مختلف می توان انها را طبقه بندی کرد در اینجا به طبقه بندی خاصی از انها اشاره می شود:

1-سیدریت یا شخانه های اهنی 2-سیدرولیت ها یا شخانه های اهنی سنگی3-ائرولیت ها یا شخانه های سنگی 

سیدریت ها اساسا از یک یا دو فاز فلزی نیکل-اهن تشکیل شده اند با کانی فرعی تروایلیت شرایبرسیت و گرافیت.سیدرولیت ها از اهن - نیکل و سیلیکات ها به مقدار مساوی تشکیل شده اند انها به دو گروه پالازیتها ومزوسیدریتها تقسیم می شوند.ائرولیت ها از نظر بافت به دو گروه تقسیم می شوند:کندریت ها و اکندریت ها.کندریت ها به دلیل وجود کندرول ها یا کندری نامگذاری شد ه اند.که اجسام مدور کوچکی هستند که از الیوین و یا پیروکسن ساخته شد ه اند.به نظر می رسد کندرول ها فقط در این نوع شخانه ها وجود دارند وهرگز در سنگ های زمینی دیده نشده اند.اکندریت ها فاقد کندرول هستن و درشتر از کندریت ها هستند و از نظر ترکیب و بافت مشابه سنگ های اذرین اند و از این رو احتمالا از یک ماده مذاب سیلیکاتی بدست امد ه اند

                                                                            ( عبور شهاب از کنار خورشید)        

تکتیت ها اجسام مبهمی هستند که اغلب با شخا نه ها بررسی می شوند و از شیشه سرشار از سیلیس تشکیل شد ه اند و شبیه به ابسیدین هستند اما از نظر ترکیب و بافت با ابسیدین های زمینی متفاوت اند.برخلاف شخانه ها سقوط تکتیت ها مشاهده نشده است و دانشمندان معتقد ه اند که انها حاصل برخورده ستارگان دنباله دار یا شخانه های غول پیکر با زمین اند.                      

(گودال ناشی از برخورد)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : 28 / 8 / 1390برچسب:فضا, | 14:18 | نویسنده : mehry kond-y | [ ]